~ Välkommen till Heavenladyn ~

Alla inlägg den 10 augusti 2007

Av Cina - 10 augusti 2007 16:16

Nu blir jag upprörd över detta att man ej skall få vara hemma om man är utbränd. Och dom som bestämmer detta har garanterat aldrig vart utbränd. Och vet inte vilket helvete vi har som har vart eller är där.

Hur skall dom kunna veta hur jag mår och om jag behöver vara hemma.

Är ju bara jag som vet hur jag mår.

Och jag själv är utbränd och lider av panikångest och det är inget jag önskar att min värsta fiende skall få om jag nu har några fiender.

För det är ett helvete. Tankarna finns men sedan att göra något av dessa tankar när kroppen säger ifrån är inte lätt. Kroppen väger 300 kg man släpar sig fram om man ens orkar kliva upp ur sängen. Det värker i hela kroppen, man kan inte sova, vill inte äta, man klär sig inte, man vill  inte gå ut, man glömmer bort saker,hjärtat slåt 300 slag i minuten, pulsen ligger på  400, svara inte i telefon, öppnar inte dörren när det ringer på den, man får ingen luft tror att man skall dö, man svettas/kallsvettas. Kan inte vara där det är höga ljud, man orkar inte prata till slut. Har svårt att fatta vissa meningar. Man kan inte läsa för man förstår inte vad man läser.

Listan kan göras hur lång som helst. Mitt hem är ju min trygghet där känner jag mig säker.

Om jag inte var sjuk så skulle jag fasen inte sitta här utan helst av allt vill man ju jobba. Är inte roligt att vara hemma o gå så här, man vet ej från dag till dag hur man mår. Så är det olika instanser som jagar en hela tiden man skall göra både det ena och det andra. Man har ju en press på sig hela tiden. Hur fasen skall man då komma på fötter igen.

Och kommerman nu efter den 1/10 inte få vara hemma om man blir utbränd då har vi många som kommer att ta sitt liv.

Om vi fick behandling direkt så kanske det inte skulle ta sådan lång tid men det finns ju inga resurser för dom drar ner på personal hela tiden.

Psykvården idag var finns den???

Här i Västerås finns det ett stort psyk men det finns ingen plast för oss som mår dåligt för det är kriminella som tar upp de platserna för det finns ingen plats i våra fängelser. Nej fy tusan för detta och vi lever här och nu och det är 2007. Och detta vet jag för jag har vart dit med en patien från mitt jobb och han kröp in men inte fasen fick han stanna nej det hade ingen plats ....jo bland kriminella sa dom. Är inte det för jävligt så säg. Nej nu är det bäst att jag slutar annars blir detta en hel roman.

Av Cina - 10 augusti 2007 16:04

Utbränd kan förlora sjukpeng
Det kan bli tvärstopp för sjukskrivningar av många människor som bränt ut sig i arbetet, sedan Socialstyrelsen och Försäkringskassan tagit fram strängare regler för hur läkarna ska bedöma oförmågan att arbeta.

Fler artiklar i ämnet
TYCK TILL: Är det rätt med hårdare krav på utbrända?
Projektledaren Jan Larsson bakom de nya riktlinjerna medger att de blir kontroversiella, skriver Dagens Nyheter. Särskilt gäller det diffusa symtom som utmattningssyndrom och långvarig värk. Sammanlagt 90-talet diagnoser har fått ny sjukskrivningstid och riktlinjer om förväntad arbetsförmåga, något som börjar gälla från den 1 oktober.
- Vi kan inte säga att vi har god vetenskaplig grund för de nya riktlinjerna, säger Larsson som är på Socialstyrelsen.
- Det får vi ta. Om vi duckar för de svåra diagnoserna känns det inte så meningsfullt att ta fram riktlinjer.

Avsikten med projektet är att minska sjukskrivningar som saknar genomtänkt syfte. Den förra regeringen tog initiativ till det och den nuvarande stödjer det.

I dag är den genomsnittliga sjukskrivningen 119 dagar för utmattningssyndrom. I normalfallet ska den vara noll dagar, vid svåra sömnstörningar kan det bli flera veckors sjukskrivning och riktlinjerna förutsätter en åtgärdsplan. Genomsnittliga sjukskrivningstiden för depression är 341 dagar. Lätt depression ska ge noll dagar och måttlig depression tre månader, medan allvarlig depression kan ge ett halvårs sjukskrivning.

TT

Av Cina - 10 augusti 2007 10:12

1 portion

4,5 points


1 liten rund polarkaka

3 skivor rökt renstek eller annat rökt magert kött.

salladsblad

1 rejäl driva klippt smörgåskrasse

1-2 minigurkor


Ädeldressing:

1 tsk ädelost

1 tsk pepparrotsvisp

2 msk lätt creme fraiche


Lägg brödkakan på tallrik. Drapera rensteksskivorna luftigt mitt på.

Lägg till salladsblad, klippt krasse och minigurka. Mosa ädelosten med pepparrotsvisp och creme fraiche.

Presentation

Dagens citat

Man kan mycket väl vara vän med någon från Köpenhamn, även om det låter annorlunda.

 Maja 8 år

 

      

Omröstning

Är det för varmt för dig???
 Nej skönt
 Ja verkligen

Blogvertiser

Blogvertiser

Instagram

Instagram

Översätt bloggen

Jag finns på Facebook

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Blogkeen

~ Välkommen till Heavenladyn ~

Väder i Västerås

klart.se

Vädret i Side Turkiet

Vädret Sidé

Live Traffic Feed


Ovido - Quiz & Flashcards