~ Välkommen till Heavenladyn ~

Alla inlägg den 12 augusti 2007

Av Cina - 12 augusti 2007 14:59

Detta är F*N inte klokt vart skall det ta vägen med alla som är SJUKA.

Detta tycker jag är skrämmande. HUr många skall ta sitt LIV innan det fattar vad dom håller på med.....*morrar högt*

Hoppas att ni kan se vad det står.

Förstår att det syns dåligt men jag skriver nedan vad som stog i aftonbladet igår.


HÄR ÄR ALLA DIAGNOSER SOM FÅR BEGRÄNSADE SJUKSKRIVNINGSTIDER

¤ Infektioner

¤ Tumörer ( till exempel prostatacancer)

¤ Endokrina sjukdomar ( t.ex diabetes, struma, fetma)

¤ Psykiska sjukdomar och syndrom

¤ Sjukdomar i nervsystemet och sinnesorgan

¤ Hjärt och kärlsjukdomar

¤ Sjukdommar i andningasorgan

¤ Sjukdommar i matsmältningsorganen (t.ex ljumskbråck, Crohns sjukdom)

¤ Urologiska sjukdomar

¤ Hudsjukdomar (t.ex eksem, psoriasis)

¤ Sjukdomar i rörelseapparaten (t.ex ryggbesvär, muskelsjukdomar och ledsjukdomar.

¤ Graviditesbesvär

¤ Symtom ( sjukdomstecken utan klar diagnos, t.ex hjärtklappning, smärta och yrsel)

¤ Skador och olyckfall.


NYA REGLERNA: SÅ LÄNGE FÅR DU VARA HEMMA

¤ Astma  idag 173 dagar------------------sedan 1-10 dagar

¤ Akut blindtarmsinflammation idag 29 dagar-----------sedan 0 dagar ( upp till 2 v vid fysisk andsträngande arbete)

¤ Högt blodtryck idag 175 dagar-----------sedan 0 dagar ( 3-5 dagar vid fysisk ansträngande eller uppenbart stressig arbetssituvation)

¤ Ryggskott/ryggbesvär idag 220 dagar---------sedan upp till 7 dagar ( upp till 14 dagar vid fysiskt tunga arbeten)

¤ Utmattningssyndrom idag 224 dagar -------sedan 0 dagar (upp till 3 v om patienten har svåra sömnstörningar)

¤ Depression idag 341 dagar----------sedan 0 dagar vid lindrig depression, upp till 3 månader vid måttlig depression, upp till 6 månader vi allvarlig depression.

¤ Kranskärlssjukdomar (kärlkramp, blodpropp, infarkt) idag 239 dagar ----------sedan 28 dagars heltissjukskrivning på 28 dagar deltidssjukskrivning vid akut hjärtinfarkt)

¤ Lunginflammation idag 35 dagar--------sedan upp till 2 veckor( eller i svårare fall upp till 1 månad)

¤ Graviditetsillamående idag 85 dagar---------Sedan upp till 2 månader på hel eller deltid.

Sårskador på hand, handled och underarm idag 56 dagar-------sedan upp till 14 dagar vid smutsigt eller manuellt arbete. Upp till 3 månader vid svårare nerv eller senskador




Av Cina - 12 augusti 2007 10:52

Mamma har skrivit i min bok om saker jag sa och lite andra roliga saker.

Som jag tänkte ni skulle få ta del av.

Syns nog lite dåligt men jag skriver ner vad det står.

Det mamma har skrivit ser du längst ner på sidan!



Överst står det.

Mina systrar kunde blåsa i visselpipa när de var 7 månader.


Mitten står det.

En dag när jag höll på att tvätta i tvättmaskinen frågade Carina mig vad det var som tvättade åt mig. Jag visade henne vad det var, då sade hon varför tvättar den där åt dig för. Ja fråga den sa jag. Hördu varför tvättar du åt mamma för? Jaså jaha (sa jag tydligen då)


Nederst står det.

När Carina var hemma hos mormor och skulle sova middag, en dag då berättade hon sager för henne.

Det var en gång en pojke och en flicka som var ute och gick, rätt som det var så kom dom till en bäck och dom visste inte hur de skulle komma över då  var det en gubbe som kom och sade att han skulle hjälpa dom över. Men då tog han dem och kastade dom rätt i bäcken. Då sade Carina Å det var en jävla gubbe, berätta mer sager mormor!


Är så tacksam att denna bok finns kvar. För ibland så försvinner de ju vissa saker. Jag fick denna bok av mamma och pappa när jag fyllde 40 år.

Presentation

Dagens citat

Man kan mycket väl vara vän med någon från Köpenhamn, även om det låter annorlunda.

 Maja 8 år

 

      

Omröstning

Är det för varmt för dig???
 Nej skönt
 Ja verkligen

Blogvertiser

Blogvertiser

Instagram

Instagram

Översätt bloggen

Jag finns på Facebook

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Blogkeen

~ Välkommen till Heavenladyn ~

Väder i Västerås

klart.se

Vädret i Side Turkiet

Vädret Sidé

Live Traffic Feed


Ovido - Quiz & Flashcards