~ Välkommen till Heavenladyn ~

Direktlänk till inlägg 2 juli 2008

Logdans (skördefest)

Av Cina - 2 juli 2008 14:06

När jag växte upp så hade min farmor och farfar ett stort lantställe med kor, grisar, höns och en massa åkrar o skog. Och jag kommer så väl ihåg när vi skulle ställa till med logdans på magasinet. Det städades och sopades och alla luckor öppnades så det kom in lite luft. Björkar skulle hämtas och sättas dit och farfar byggde en scen, bord och stolar skulle vikas upp och vita dukar o blommor på bordenoch naturligtvis kulörta lykror. Farmor bakade bullar o kakor så det stod härliga till. Och byggarbilen kom med läsk. Golvet skulle man ju har lite glatt så jag vet att jag gick och rev stearinljus på rivjärnet och så var det talk som gällde. Om golvet inte var riktigt glatt för dansarna så klagade det. Ja vet att jag gick och väntade o väntade att det skulle bli denna lördag då dansen skulle bli av. På morgonen den lördagen det skulle vara skulle farfar o jag gå upp o magasinet det var liksom en tappa upp o trappan var ganska så brant. En sak som jag inte kunde förstå var att farfar hade en grep med sig o sa till mig att han skulle gå först upp. Men idag förstår jag ju varför, i trappen möter fafar den största råtta jag någonsin sett ja jag ljuer inte den var som en mindre katt och denna hemska råtta gick till attack på farfars stövelskaft o bet i det o dessa stora tänder var hemska. Men nu kanske ni förstår varför han hade grepen med sig. Om inte så skall jag berätta.....han satte grepen i denna råtta och så var den död. Konstigt nog så vart jag inte rädd. Man  kanske inte hade förstånd till det då. Jaja sa farfar nu är den "besten" borta så nu kan vi ha dans ikväll.....

Ja så kom då kvällen o det kom mycket folk och det var 4 "gubbar" som spelade dragspel det var inte som nu det kommer en hel buss med grejer.

Nej då där kom dessa gubbar med sina dragspelsväskor. Ja fick sitta i entrén där utanför dörren o ta betalt det kostade 5:- per person. Sedan hade farmor sin caféhörna där uppe. Där där BJÖD farmor på kaffe och bröd men läsken kostade 1:- flaskan. Och sprit det såldes inte utan det gick gubbarna ut i någon buske o drack som de hade med sig o gömt i en eller annan buske. Och alla dansade och hade skoj fram till små timmarna och denna lördag fick jag vara med tills det var slut kl 01:00. Alla var så snälla och jag vet att jag fick dansa med "gubbarna". Klart jag tycket att de var "gubbar" när jag var liten. Detta var ju runt 1958. Och jag tycker att det var som det var igår. Nu är denna loge och magasin rivet men mina minnen finns kvar. Nu förtiden finns det sällan några logdanser kvar. Visst jag har vart på MÅNGA logdanser under mina år, då jag tidigare vart gift med en musiker i 28 år. Det har vart mycket dans i mitt liv och dansbandsmusiken ligger mig varmt om hjärtat.


Ikväll är det dags för Djäkneberget och det är Rita Gills orkester som skall spela och hon har vart sångerska i min före detta mans orkester ett antal år. Varken orkestern eller min före detta man finns längre. Han dog för 2 år sedan och orkestern fortsatte ca ett halvår så dog gitarristen och då la man ner orkestern som hade funnits i över 30 år. Ja så kan det vara.


Ja detta var ett litet minne från förr.....



 
 
lillis

lillis

2 juli 2008 14:53

Ja du Cina vad många logdanser man varit på och vad kul det var på den tiden,nu är det inte samma sak att gå ut och dansa längre det är inte lika naturligt nu som det var då.
Hälsa Rita om du pratar med henne
Kram

http://danslillis.bloggagratis.se

 
karin

karin

2 juli 2008 15:58

Visst var det bättre förr???? Oj, va kul vi har haft.
Kram

http://skogsfrun

 
Corina

Corina

2 juli 2008 21:08

Ja logdans är trevligt! Dans överhuvudtaget.Nu i sommar har vi dammeldans på söndagarna i Tavelsjö,dit brukar jag fara.Utmärkt motion!
Kramis! (blir nog vandrarhemmet när vi åker till Västerås).

http://wanilla.boggagratis.se

 
Monica

Monica

2 juli 2008 21:25

Kul berättelse, och att råttor kan bli stora som kattungar det vet jag. När min son hade eget jordbruk var jag i ladugården och jag trodde att det var en av kattungarna jag såg, men det var en råtta....fy så äcklig den var.

http://violett.bloggagratis.se

 
Gerty

Gerty

3 juli 2008 17:13

Det var en fin berättelse från förr, dansband det är bra det kan man inte leva utan

http://Prilyckans

 
Ruth

Ruth

3 juli 2008 20:22

Jaaa, du vännen, vilka tider det har varit. Även alla dessa utomhusdansbanor som var lövade och poppulära då, ingen dans inomhus på sommaren, det saknar jag faktiskt väldigt mycket. Nu syns det knappt att det har funnits en dansbana i gläntan som har blivit helt överväxt, delar av golven och senen vittnar om det som engång har varit. Det var en härlig berättelse som du har delat med dig av, älskar nostalgi !
Kramiz

http://bernamis.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cina - 20 juni 2016 19:54

Ja ni som följer mig på facebook har ju sett lite av mina bilder från helgen. Jag har då vart på en shamanutbildning i stora drag. Som jag hoppas ni förstår så kan jag inte återgällda detta i ord. Man måste upp leva detta tyvärr. Men lite bil...

Av Cina - 13 juni 2016 20:17

Ja nu är det roligheter på gång igen. Fredag - Söndag ska jag ut i skogen och sova i tipis ihop med 12 andra (shamaner) Det ska verkligen bli spännande detta äventyr. Vi ska verkligen leva ute i naturen och naturligtvis blir det cermonier o...

Av Cina - 6 juni 2016 15:00

Fick för mig att jag idag skulle inhandla lite blommor och tomatplantor. Vi åkte till plantagen men nääääää fy vilka skrutt blommor det hade där. Åkte ut till Norells istället, ohhhh jösses vilka fina blommor och tomatplantor de hade där såå...

Av Cina - 4 juni 2016 16:26

Ja nu har vi äntligen fått sommar och varmt. Som man har längtat efter detta. Har hänt en hel del sedan jag skrev sist. Förra söndagen hade vi avslutning på våran cirkel. Anna och jag fick så fina presenter av våra deltagare. KLICKBILDER ...

Av Cina - 28 maj 2016 15:01


  Ja fyfasiken vilken natt jag haft inatt inte sovit många timmar. Kroppen värker och mitt huvud säger något annat. Men nu lyssnade jag på kroppen för engångs skull. Var meningen att jag skulle närvara på en dagutbildning på Lyktan idag me...

Presentation

Dagens citat

Man kan mycket väl vara vän med någon från Köpenhamn, även om det låter annorlunda.

 Maja 8 år

 

      

Omröstning

Är det för varmt för dig???
 Nej skönt
 Ja verkligen

Blogvertiser

Blogvertiser

Instagram

Instagram

Översätt bloggen

Jag finns på Facebook

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Blogkeen

~ Välkommen till Heavenladyn ~

Väder i Västerås

klart.se

Vädret i Side Turkiet

Vädret Sidé

Live Traffic Feed


Skapa flashcards