~ Välkommen till Heavenladyn ~

Alla inlägg den 7 mars 2009

Av Cina - 7 mars 2009 20:54

Här kommer receptet på detta goda mjuka tunnbröd.


Mjukt tunnbrödca 20 st.


1/4 paket jäst, ca 12 gram

50 gr margarin

5 dl mjölk

1 msk sirap

½ tsk hjorthornssalt

1½ tsk salt

1 dl grahamsmjöl

3 dl rågsikt

9 dl vetemjöl +2 dl till utbakningen.

UGN 250-275 grader


SMAKSÄTTNINGEN välj ett av förslagen.

1 tsk brödkryddor

1 tsk stött kummin

½ tsk oregano + ½ tsk dragon


GÖR SÅ HÄR

1. Smula jästen i en bunke. Smält margarinet,blanda med mjölken och värm till 37 grader.


2. Häll degvätskan över jästen, rör tills den löst sig.Tillsätt sirap, hjorthornssalt, och salt. Rör i mjölet. Arbeta till en smidig deg ca 5 min med degkrokar. Låt jäsa 1 tim.


3. Arbeta degen smidigt på mjölat bakbord. Dela den i 20 bitar. Rulla till släta bollar.Låt vila 20 min under bakduk.


4. Platta till och kavla ut bullarna en i taget, utan att knåda först, till rundakakor 18-20 cm i diameter. Mjöla väl hela tiden.Vänd mjöla och kavla några gånger tills kakan är knappr 2 mm tjock. Använd först vanlig kavel sedan kruskavel eller nagga med gaffel.


5. Grädda 2-4 kakor åt gången på plåtar, på andrafalsen, cirka 3 min. De ska bara ha lite färg. Blir de för gyllenbruna blir de hårda. Låt brödet svalna under ren brödduk.

Frys in direkt.


GRÄDDNING

Prova dig fram med gräddningstiden.

Börja med 2½ min och passa noga.

Vissa omgångar behöver upp till 3½ min.

Man kan också grädda i en het, torrstekpanna på spisen ca 2 min på var sida.

LYCKA TILL!!!!


PS: jag gräddade mina i ugnen då slipper man allt os som blir.

Smak satte mina med brödkryddor.

Vart supergott.

Verkar kanske invecklat men det är hur lätt som helst!

Av Cina - 7 mars 2009 13:33

Ja idag fick jag för mig att jag skulle baka mjukt tunnbröd som jag hade sett i en tidning. Mamma hade bakat det i veckan och jag fick smaka av henne. Och det var super gott så jag var tvungen att prova baka det idag. Och så här vart det.

Ser väl inte helt fel ut eller vad säger ni!!!??

Den som vill ha receptet får skrika till!

Av Cina - 7 mars 2009 08:28

Igår var jag och Håkan och hälsade på pappa och han vart så glad och tyckte att det var roligt att vi kom. Och han var inte arg eller ledsen utan han hade glímten i ögat som han brukar. Skojade som vanlig med Håkan. När vi kom dit satt de och kolla de på tv det var ju friidrott på tv och det tycker ju pappa om att titta på. Han frågade inte efter mamma och han sa ingen om att han ville följa med hem. Ja hade köpt med mig frukten SHARON som pappa tycker så mycket om så de åt han upp två st. Sedan partade jag lite med SSK Linda och hon sa att allt gick toppen och hon hade inget att mer att säga än att allt gick bra. Det är en underbart fin personal där tycker jag. Inget stress och jäkt utan de sitter o pratar med de som finns där. Pappa hade gott upp vid 9:15 igår och fått sitt kaffe med bulle som han tycker så mycket om. Det vart väldigt glada över längderna så nu har de fika bröd i helgen. Pappa sa att han hade hamnat på ett fin hotell och han undrade vad det kostade...=)) Sedan sa jag att jag kommer om några dagar igen och då kommer jag för att hämta dig....ja ha vart skall jag då  sa han... ja då skall du få åka hem till mamma  sa jag, jaså jaha tänk om jag inte vill det då sa han och titta på Håkan o blinka med ögat. Så visst kan han skoja. Och när vi skulle gå så sa han bara  "tack för att ni kom" och så vinkade han. Jag frågade även om han ville vila ryggen i sängen men det ville han inte för han svara får jag inte sitta här då jooooo sa jag det får du visst göra.....ja tack då sa han då


Ja så detta funkar alldeles utmärkt. Så nu skall jag följa med mamma och hämta honom på onsdag. För jag vill att mamma ska se hur det ser ut där han är. Då får man själv se med egna ögon för det är ju svårt att berätta hur det är. Skönt att allt fungerar.....

Pappa och Håkan i dagrummet på Rosendahl. Taget med min mobil.


Önskar alla min bloggvänner och läsare en fin lördag!



Presentation

Dagens citat

Man kan mycket väl vara vän med någon från Köpenhamn, även om det låter annorlunda.

 Maja 8 år

 

      

Omröstning

Är det för varmt för dig???
 Nej skönt
 Ja verkligen

Blogvertiser

Blogvertiser

Instagram

Instagram

Översätt bloggen

Jag finns på Facebook

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Blogkeen

~ Välkommen till Heavenladyn ~

Väder i Västerås

klart.se

Vädret i Side Turkiet

Vädret Sidé

Live Traffic Feed


Skapa flashcards