~ Välkommen till Heavenladyn ~

Direktlänk till inlägg 19 januari 2008

LÅNGKOK........

Av Cina - 19 januari 2008 14:47

Som jag skrev igår så kokar jag just nu rotmos. Och fläskläggen kokade jag igår em. Så när jag stod i köket så kom en fundering igen. Undrar hur många husmödrar som idag står med långkok??? Idag finns inte tid till det kan jag tro. Idag jobbar ju både herren o frun i huset heltid och vem har då tid med långkok.

Och så när helgen kommer inte står man väl med det då. För då vill man väl umgås med hela familjen. Är lite synd att man inte tar sig tid att göra långkok, tänk när jag var barn både min mamma och min farmor och mormor kokade långkok och jag gör ju det än idag. Jag kokar ju ärtsoppa, köttsoppa, brunabönor, rotmos mm.

 Men då är jag ju hemma hela dagarna och har väl inte så mycket annat att göra. Kommer ihåg än idag när min farmor bakade palt det heter idag paltbröd (palt + fläsk o vitsås). Vet inte om ni som läser min blogg vet vad det är men ni som är lite äldre vet säkert det.

 Sedan till julen så gjorde farmor korv, grynkorv, fläskkorv och något som hette potatiskorv. Och då fick man vara med och skrapa fjällster och så stoppade man korv det var tider det. Idag finns ju allt detta färdigt att köpa så idag står ju ingen med detta. Tänk vad tiderna förändras och det är väl tur det.

Ja detta var mina funderingar idag när jag stod där i köket.


Ha en fin lördag!


 
 
Ingen bild

helena

19 januari 2008 15:46

Jag äter allt.....kram

 
karin

karin

19 januari 2008 16:31

Hallå Cina, ja jag är väl lika gammalmodig som du, jag gör rotmos, köttsoppa, ärtsoppa o palt o fläsk. I dag har jag gjort pannbiff med lök. Det som blev över gick jag till grannen med, han blev såååå glad. Han måste laga sin mat själv nu för hans sambo är i Spanien, man kan ju hjälpas åt heller hur???.
I kväll ska jag titta på handboll, det är kul tycker jag.
Önskar er en bra kväll
Kram

http://skogsfrun

 
Ingen bild

grannen

19 januari 2008 16:58

du är så duktig i köket ju
jag vet vad palt är, de är väl en rund brun paltkaka med hål i mitten men jag gillar ej de
ha de bra
grannen

 
Ingen bild

grannen

19 januari 2008 18:19

ligger helt utslagen på soffan,varför
jo för att jag blev bjuden på rotmos o fläsklägg,o jag kan lova att de var godaste rotmos o fläsklägg jag ätit mumsssssss
tusen tack för maten
du är verkligen duktig att baka o göra mat

 
Ruth

Ruth

19 januari 2008 20:53

Kokar lång/stor-kok ofta och fryser ner i lagomt stora potioner för 2, blir en 10 liter. Lättvindigt när man inte vill stå vid spisen någon dag. I dag blev det en sådan dag :-) Soppgrytan bestod av alla sorters tärnade grönsaker, lök och potatis samt kasslertärningar i, till det åt vi vitlöksbröd med persilja, himla gôtt !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

19 januari 2008 23:55

Jag gör ofta och gärna långkok. Jag är en pet-fia när det gäller mat. Äter inte färdigmat och ogillar konserver mm. Men vi är alla så olika och tur är det.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
agge

agge

20 januari 2008 09:34

jaa, du har så rätt att de så kallade långkoken inte är så himla vanliga idag. Ändå är det så himla gott. med hemgjort rotmos, bruna bönor och kålpudding mm..... Jag gör det ibland men det blir ju mest på hösten och vintern.
kram

http://agges.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cina - 20 juni 2016 19:54

Ja ni som följer mig på facebook har ju sett lite av mina bilder från helgen. Jag har då vart på en shamanutbildning i stora drag. Som jag hoppas ni förstår så kan jag inte återgällda detta i ord. Man måste upp leva detta tyvärr. Men lite bil...

Av Cina - 13 juni 2016 20:17

Ja nu är det roligheter på gång igen. Fredag - Söndag ska jag ut i skogen och sova i tipis ihop med 12 andra (shamaner) Det ska verkligen bli spännande detta äventyr. Vi ska verkligen leva ute i naturen och naturligtvis blir det cermonier o...

Av Cina - 6 juni 2016 15:00

Fick för mig att jag idag skulle inhandla lite blommor och tomatplantor. Vi åkte till plantagen men nääääää fy vilka skrutt blommor det hade där. Åkte ut till Norells istället, ohhhh jösses vilka fina blommor och tomatplantor de hade där såå...

Av Cina - 4 juni 2016 16:26

Ja nu har vi äntligen fått sommar och varmt. Som man har längtat efter detta. Har hänt en hel del sedan jag skrev sist. Förra söndagen hade vi avslutning på våran cirkel. Anna och jag fick så fina presenter av våra deltagare. KLICKBILDER ...

Av Cina - 28 maj 2016 15:01


  Ja fyfasiken vilken natt jag haft inatt inte sovit många timmar. Kroppen värker och mitt huvud säger något annat. Men nu lyssnade jag på kroppen för engångs skull. Var meningen att jag skulle närvara på en dagutbildning på Lyktan idag me...

Presentation

Dagens citat

Man kan mycket väl vara vän med någon från Köpenhamn, även om det låter annorlunda.

 Maja 8 år

 

      

Omröstning

Är det för varmt för dig???
 Nej skönt
 Ja verkligen

Blogvertiser

Blogvertiser

Instagram

Instagram

Översätt bloggen

Jag finns på Facebook

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Blogkeen

~ Välkommen till Heavenladyn ~

Väder i Västerås

klart.se

Vädret i Side Turkiet

Vädret Sidé

Live Traffic Feed


Ovido - Quiz & Flashcards