~ Välkommen till Heavenladyn ~

Direktlänk till inlägg 24 juni 2008

Nostalig foto.......

Av Cina - 24 juni 2008 14:01

Idag tänkte jag visa ett fota av min lilla mormor Elsa.

Hon finns inte med oss längre.

Min mormor lagade världens godaste fläskpannkaka det var som att äta omelett o jag bara älskade den. Hon gjorde underbar god saft av skogshallon och blåbär och tänk jag kan ännu känna doften och smaken av den. Sedan fick man en veteskiva till saften o så doppade man, ja iallafall jag gjorde det. Hon gjorde en annan sak oxå som jag tyckte var jätte gott och som jag själv provat att göra men nääää det smakade inte som mormors. Kokt färska potatis och stekta falukorv skivor och så slog hon på mjölk i stekpannan så det fick koka upp, sedan klippt persilja i det. Och det var såååååå gott. Fast jag tror att när man gör mat som man förknippar med barndomen så smakar det inte lika.......

Min mormor och morfar bodde på landet innan det vart äldre och inte orkade längre bo kvar. Och dom hade kalkoner och fytysan säger jag vilka ilskan kalkoner dom hade. Usch jag var livrädd för dom även om de var inhängnade. Var bara min mormor som kunde gå in i hagen där dom gick. Då kom dom så snällt emot henne och hon kunde ge dom mat ur handen. Och jag kommer ihåg vilket elände pappa och morfar hade när de skulle slakta dom usch ryser vid bara tanken. De sparkas ju dessa otäckingar. Men vi fick någon kalkon i frysen och de andra såldes visst. Det var ju en liten inkomst för mormor som inte hade något annat arbete. Min morfar jobbade ju som byggnadsarbetare "grovis" inne i stan (Köping). Och han tog sitt körkort när han var 60 år och innan dess cyklade han in till stan o det var väl någon mil eller så. 


Oh tänk när mormor tvingade mig att skrapa potatis o jag satt på brunnslocket på gården o skrapade denna hemska potatis som jag tyckte då. Mormor var bask men ändå snäll, o jag var tjurig på mitt sätt. Men när hon sa att jag skulle få 5 öre per potatis så skrapade jag potatis hej glatt.

Jag var väl 6-7 år då och jag fick ihop till 1 krona och man var ju lycklig för denna krona. Ja så var det på den tiden alltså på 50-talet.





 
 
Ruth

Ruth

24 juni 2008 19:27

Din mormor ser ut till att varit en kortväxt gumma om man gemför på bänkhöjden. Man har många fina minnen från barndomen. Potatis/falukorvs rätten smakar säkert det samma som mormors, men man har helt andra smakvärderingar i dag med all den konstiga maten och alla kryddor som vi nu stoppar i munnen. Har gjort flera rätter på samma sätt som när jag var barn och som jag älskade då, nu är det äckligt/mindre gott, så det kan bli, vi har blivit bortskämda..

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Corina

Corina

24 juni 2008 20:27

Härliga minnen! Nä jag har också provat laga mat som mormor gjorde och som var så himla smaskigt men det blir inte alls som man kommer ihåg det.Kram på dig!

http://wanilla.bloggagratis.se

 
karin

karin

24 juni 2008 21:12

viken mysig bild, du är lika duktig som din mormor att laga mat.
Kramen

http://skogsfrun

 
vivan

vivan

24 juni 2008 21:18

Din mormor är lik min farmor..som inte heller finns bland oss längre..+1975..men hon lagade underbart god mat...kramiz

http://vwellermo.blogg.se

 
Monica

Monica

24 juni 2008 21:36

Det var roligt att få ta del om denna berättelse om din mormor. Min mormor blev 91 år och henne avgudade jag när jag växte upp. Jag var 19 år när hon dog.

http://violett.bloggagratis.se

 
Gerty

Gerty

24 juni 2008 22:30

Vilken tur att man har gamla foton att ta fram och minnas nära och kära

http://Prilyckans

 
Hönsakadorran

Hönsakadorran

24 juni 2008 22:55

Fint du berättar om din mormor. Det man tyckte om som liten smakar inte detsamma idag. Jag själv minns inte min mormor, jag var två år när hon dog och det kan jag sakna. Ta väl vara på dina vackra minnen.
Kram

http://honsakadorran.blogspot.com

 
Marianne

Marianne

25 juni 2008 13:48

Mammas köttbullar och mormors soppa. Jag vet hur de ska smaka, men kan inte kopiera.
Roligt att du delar med dig av ditt barndomsminne.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cina - 20 juni 2016 19:54

Ja ni som följer mig på facebook har ju sett lite av mina bilder från helgen. Jag har då vart på en shamanutbildning i stora drag. Som jag hoppas ni förstår så kan jag inte återgällda detta i ord. Man måste upp leva detta tyvärr. Men lite bil...

Av Cina - 13 juni 2016 20:17

Ja nu är det roligheter på gång igen. Fredag - Söndag ska jag ut i skogen och sova i tipis ihop med 12 andra (shamaner) Det ska verkligen bli spännande detta äventyr. Vi ska verkligen leva ute i naturen och naturligtvis blir det cermonier o...

Av Cina - 6 juni 2016 15:00

Fick för mig att jag idag skulle inhandla lite blommor och tomatplantor. Vi åkte till plantagen men nääääää fy vilka skrutt blommor det hade där. Åkte ut till Norells istället, ohhhh jösses vilka fina blommor och tomatplantor de hade där såå...

Av Cina - 4 juni 2016 16:26

Ja nu har vi äntligen fått sommar och varmt. Som man har längtat efter detta. Har hänt en hel del sedan jag skrev sist. Förra söndagen hade vi avslutning på våran cirkel. Anna och jag fick så fina presenter av våra deltagare. KLICKBILDER ...

Av Cina - 28 maj 2016 15:01


  Ja fyfasiken vilken natt jag haft inatt inte sovit många timmar. Kroppen värker och mitt huvud säger något annat. Men nu lyssnade jag på kroppen för engångs skull. Var meningen att jag skulle närvara på en dagutbildning på Lyktan idag me...

Presentation

Dagens citat

Man kan mycket väl vara vän med någon från Köpenhamn, även om det låter annorlunda.

 Maja 8 år

 

      

Omröstning

Är det för varmt för dig???
 Nej skönt
 Ja verkligen

Blogvertiser

Blogvertiser

Instagram

Instagram

Översätt bloggen

Jag finns på Facebook

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Blogkeen

~ Välkommen till Heavenladyn ~

Väder i Västerås

klart.se

Vädret i Side Turkiet

Vädret Sidé

Live Traffic Feed


Ovido - Quiz & Flashcards