~ Välkommen till Heavenladyn ~

Direktlänk till inlägg 24 augusti 2008

Smakrik kebabgryta!!!!!

Av Cina - 24 augusti 2008 12:10

 


För: 4 personer
Tillagningstid: Ca 30 minuter

En smakrik gryta på kebabkött som alla tycker om.

Ingredienser

400 g kebabsplit (småskuret fläsk- eller nötkött)
2 gula lökar
1-2 krossade vitlöksklyftor
2 dl mager grädde 4 %
1 dl vatten
1 burk krossade tomater
1 msk kebabkrydda **
1 burk eller ca 200 g färska champinjoner
eller annan svamp
1 buljongtärning
1 msk olja


Beskrivning:

Fräs lök och vitlök i en tjockbottnad traktörpanna.
Häll på grädden. Tillsätt kryddorna, tomaterna och buljongtärningen.
Fräs upp kebabköttet ca 5 minuter. Blanda ner köttet i tomat- och buljongblandningen. Skär svampen i mindre bitar och fräs den i olja i en stekpanna. Rör i svampen i tomat- och buljongblandningen
Låt puttra ca 10 minuter.
Späd ev. med lite vatten om du tycker att det blir för tjockt.
Servera med t ex kokt ris, sallad och gröna ärter.


Kebabsplit finns att köpa i lagom förpackning i de flesta livsmedelsaffärer.


** Har du inga kebabkryddor hemma, gör den själv: Peppar, paprikapulver, kummin, oregano, kayennepeppar, vitlök, gurkmeja och koriander.


 

 
 
Ruth

Ruth

24 augusti 2008 12:40

Den här grytan gick raka vägen ner i min mage, låter himmelskt smarrigt ! Har aldrig sett kebabkrydda i affären, så det måste jag kolla efter. Kebab kött finns djupfryst i mataffärerna, strimlat och klart och inte är det dyrt heller. Det här receptet kommer att verkställas inom kort bara jag har varit i affären och inhandlat det som behövs. Tack vännen, snabbt och lättlagat passar mig utmärkt !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
lillis

lillis

24 augusti 2008 17:31

Vad smarrig kebabgrytan ser ut,den ska jag göra någon dag när andan faller på
Ha det gott
Kram

http://danslillis.bloggagratis.se

 
Lotta

Lotta

24 augusti 2008 17:53

Åh, det ser riktigt gott ut!! Önskar er en trevlig resa till mitt favvoland..ler Var rädda om er!!

kram

http://litenlotta

 
Gerty

Gerty

24 augusti 2008 19:03

Jag blir jätte hungrig så fort jag läser din blogg, detta skall jag pröva låter jätte gott

http://Prilyckans

 
agge

agge

24 augusti 2008 21:02

ser gott ut men jag gillar inte Kebabkött...usch...det smakar får...I hate it......men jag vet att jag nog nästan är ensam om detta.

http://agges.bloggagratis.se

 
Ingen bild

mammajennie

25 augusti 2008 10:43

Mmmmums vad den såg god ut... jag ska verkligen prova på att göra en sån. Tack för receptet!!!

 
Ingen bild

Hanna

24 januari 2009 17:56

Kollade runt på nätet i går för att hitta ett bra recept på kebabgryta o hittade din sida..Gjorde grytan i går o den va kanon god:)Sparade din bloggsida så jag kan prova fler av dina recept:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cina - 20 juni 2016 19:54

Ja ni som följer mig på facebook har ju sett lite av mina bilder från helgen. Jag har då vart på en shamanutbildning i stora drag. Som jag hoppas ni förstår så kan jag inte återgällda detta i ord. Man måste upp leva detta tyvärr. Men lite bil...

Av Cina - 13 juni 2016 20:17

Ja nu är det roligheter på gång igen. Fredag - Söndag ska jag ut i skogen och sova i tipis ihop med 12 andra (shamaner) Det ska verkligen bli spännande detta äventyr. Vi ska verkligen leva ute i naturen och naturligtvis blir det cermonier o...

Av Cina - 6 juni 2016 15:00

Fick för mig att jag idag skulle inhandla lite blommor och tomatplantor. Vi åkte till plantagen men nääääää fy vilka skrutt blommor det hade där. Åkte ut till Norells istället, ohhhh jösses vilka fina blommor och tomatplantor de hade där såå...

Av Cina - 4 juni 2016 16:26

Ja nu har vi äntligen fått sommar och varmt. Som man har längtat efter detta. Har hänt en hel del sedan jag skrev sist. Förra söndagen hade vi avslutning på våran cirkel. Anna och jag fick så fina presenter av våra deltagare. KLICKBILDER ...

Av Cina - 28 maj 2016 15:01


  Ja fyfasiken vilken natt jag haft inatt inte sovit många timmar. Kroppen värker och mitt huvud säger något annat. Men nu lyssnade jag på kroppen för engångs skull. Var meningen att jag skulle närvara på en dagutbildning på Lyktan idag me...

Presentation

Dagens citat

Man kan mycket väl vara vän med någon från Köpenhamn, även om det låter annorlunda.

 Maja 8 år

 

      

Omröstning

Är det för varmt för dig???
 Nej skönt
 Ja verkligen

Blogvertiser

Blogvertiser

Instagram

Instagram

Översätt bloggen

Jag finns på Facebook

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Matbloggstoppen

Matbloggstoppen

Blogkeen

~ Välkommen till Heavenladyn ~

Väder i Västerås

klart.se

Vädret i Side Turkiet

Vädret Sidé

Live Traffic Feed


Ovido - Quiz & Flashcards